INFORMASI

NO AKAUN CEC
CEC SERVICES

MAYBANK : 562740132182

JAWATANKUASA CEC"KLIK"


CEC HELPLINE
"click"

MOH DOREH WARIGH
PENGUMUMAN"KLIK"

PENDAFTARAN AHLI BARU"KLIK"

SALAM PERKENALAN AHLI BARU"KLIK"

***UTK PERHATIAN CEC TELAH MENGASINGKAN AHLI & BUKAN AHLI DLM FORUM INI.***



CEC HELPLINE
"click"

MOH DOREH WARIGH
CEC Merchandise
CEC EVENT FOR 2013

DECEMBER
12 - 14 DEC 14 => CEOAG14 KELANA RESORT, SEREMBAN

**DETAIL BAGI PENGARAH PROJEK SETIAP AKTIVITI**."KLIK"

Latest topics
» chery easter club BORNEO
Fri Sep 25, 2015 7:55 am by hiysam

» 2,4 chery
Thu May 21, 2015 7:43 am by n@faiz

» Lokasi Kedai Accessories Kereta Yang OK Area Utara
Sun Mar 29, 2015 8:55 pm by mhdhafiz_aljarumi

» masalah2 minor n major CE
Tue Feb 24, 2015 10:51 pm by zolishak

» salam dari saya
Tue Feb 24, 2015 8:30 am by syamfazli

» Power Window problem...
Mon Feb 16, 2015 4:06 pm by mat2

» Salam Kepada Bakal Pelayar Forum CEC & Bakal Ahli Ahli Baru CEC
Mon Feb 16, 2015 8:08 am by syamfazli

» Salam CEC Pantai Timur
Mon Jan 05, 2015 11:52 am by mizan

» SALAM PERKENALAN DARI NILAI
Thu Dec 04, 2014 1:57 am by zam cecnilai

SOROTAN 2012

CEOAG 2012

MAJLIS2 JEMPUTAN CEO
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 70 on Tue Oct 05, 2010 3:47 am
Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

CEAOG 2014

12 - 14 DIS 2014 KLANA RESORT, SEREMBAN, N9

Sponsorship :




Dengan Kerjasama :





December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Calendar Calendar


Dalam Sungai ada Laut ?

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Dalam Sungai ada Laut ?

Post by zulkarnaen on Wed May 26, 2010 12:06 am









Kat mana 'sungai' ni?

Ianya terdapat di satu tempat di Cenote Angelita , Mexico. Di sana terdapat gua yang di dalamnya terdapat sungai air tawar jika kita menyelam sedalam 30 metar. Namun begitu jika kita menyelam sedalam 80 meter maka kita akan dapati satu sungai yang terdapat di bawah sungai berkenaan yang berair masin. Ianya benar-benar meyerupai sebuah anak sungai yang mengalir di bawahnya. Rupa bentuk pokok-pokok jelas dari batang dan ranting pokok dari atas dataran yang tenggelam di dasarnya.

Yang anehnya air masin berkenaan seolah-olah tidak bercampur dengan air tawar sungai berkenaan. Ianya mengalir seperti sungai-sungai biasa dipermukaan membentuk dan mengalir seperti biasa.

Para pengkaji mengatakan bahawa ianya bukan sungai tetapi ianya adalah lapisan hidrogen sulfida. Namun di sisi kita ianya sebahagian dari tanda-tanda kehebatan ciptaan tuhan yang juga bersabit dari firmanNya.

Al-Quran : Ar-Rahman 19-21

[19]
Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
[20]
Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;
[21]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Renung2kan lah..

zulkarnaen

Posts : 247
Points : 252
Join date : 03/03/2010
Age : 34
Location : klang, segamat, pasir mas...

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Radenumar on Wed May 26, 2010 1:44 am

Subhanallah...Maha Besar Allah Lagi Maha Agung...setiap kejadian ada hikmahnya....

Radenumar

Posts : 9966
Points : 10597
Join date : 30/07/2009
Age : 38
Location : Taman Puncak Jalil

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by reza on Wed May 26, 2010 11:26 am

zulkarnaen wrote:







Kat mana 'sungai' ni?

Ianya terdapat di satu tempat di Cenote Angelita , Mexico. Di sana terdapat gua yang di dalamnya terdapat sungai air tawar jika kita menyelam sedalam 30 metar. Namun begitu jika kita menyelam sedalam 80 meter maka kita akan dapati satu sungai yang terdapat di bawah sungai berkenaan yang berair masin. Ianya benar-benar meyerupai sebuah anak sungai yang mengalir di bawahnya. Rupa bentuk pokok-pokok jelas dari batang dan ranting pokok dari atas dataran yang tenggelam di dasarnya.

Yang anehnya air masin berkenaan seolah-olah tidak bercampur dengan air tawar sungai berkenaan. Ianya mengalir seperti sungai-sungai biasa dipermukaan membentuk dan mengalir seperti biasa.

Para pengkaji mengatakan bahawa ianya bukan sungai tetapi ianya adalah lapisan hidrogen sulfida. Namun di sisi kita ianya sebahagian dari tanda-tanda kehebatan ciptaan tuhan yang juga bersabit dari firmanNya.

Al-Quran : Ar-Rahman 19-21

[19]
Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
[20]
Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;
[21]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Renung2kan lah..

subhanaallah,.. ciptaan tuhan... tiada sesiapa yang dpt menandinginya..

reza
Vice President 2
Vice President 2

Posts : 3446
Points : 3527
Join date : 02/08/2009
Location : cec009

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by kayuaran on Wed May 26, 2010 12:15 pm

subhanallah . maha suci allah yang menjadikan

kayuaran

Posts : 560
Points : 557
Join date : 23/02/2010
Age : 38
Location : Kajang , selangor

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by rosparokik on Wed May 26, 2010 1:06 pm

kita manusia adalah kejadian yang penuh dengan keajaiban......kita dapat melihat dan menilai keajaiban yang terjadi dan dapat pula mengambil manafaat daripadanya....sbhanAllah maha suci Allah.....alhamdulIllah segala pujian bagi adalaah untukNya.....Allahhuakbar.....Allah maha besar....

rosparokik

Posts : 290
Points : 286
Join date : 20/10/2009
Age : 46
Location : Kemaman, Terengganu

http://www.dcl.com.my/

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Mr Mama on Wed May 26, 2010 3:51 pm

ni lah kejadian alam....... serupa lah macam Abg Dawi cendol di senawang tu kata... untung dalam rugi.........dalam maksud nya tu

Mr Mama
President
President

Posts : 17743
Points : 18401
Join date : 30/07/2009
Age : 55
Location : CEC 001 StoneCold Hill - 0192625856

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by riyad71 on Wed May 26, 2010 5:01 pm

keajaiban alam ciptaan tuhan...

riyad71

Posts : 497
Points : 494
Join date : 18/02/2010
Age : 45
Location : CEC 071 - Qtan Pahang

http://www.klinikmaran.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Mr Mama on Wed May 26, 2010 5:04 pm

FAHAMI LAH SEBELOM MENGATAKAN IA.........

Mr Mama
President
President

Posts : 17743
Points : 18401
Join date : 30/07/2009
Age : 55
Location : CEC 001 StoneCold Hill - 0192625856

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by zainal on Wed May 26, 2010 7:27 pm

Mr Mama wrote:ni lah kejadian alam....... serupa lah macam Abg Dawi cendol di senawang tu kata... untung dalam rugi.........dalam maksud nya tu
hebat!!
lagi hebat kalau tetiba jumpa ikan patin dlm sungai tu.

zainal

Posts : 498
Points : 497
Join date : 17/11/2009

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Mr Mama on Wed May 26, 2010 7:41 pm

ha aha haaaaa........ patin buah atau patin monchong........ lagi hebat kan...heheheehee

Mr Mama
President
President

Posts : 17743
Points : 18401
Join date : 30/07/2009
Age : 55
Location : CEC 001 StoneCold Hill - 0192625856

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by rosparokik on Thu May 27, 2010 11:06 pm

patin buah warna hijau.....kawan pernah kursus perikanan di perlok dan terpegun dengan ikan patin buah yang besar....seberat dah lupa daaaa....

rosparokik

Posts : 290
Points : 286
Join date : 20/10/2009
Age : 46
Location : Kemaman, Terengganu

http://www.dcl.com.my/

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Mr Mama on Thu May 27, 2010 11:08 pm

HEEEE........ LAMA HILANG TUAN KITA NI.......... MLM NI TIMBUL............ YESSSSSSSSSS ......... AHAD TURUN TRMERLOH...????

Mr Mama
President
President

Posts : 17743
Points : 18401
Join date : 30/07/2009
Age : 55
Location : CEC 001 StoneCold Hill - 0192625856

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by maniseh.madoria on Tue Jul 27, 2010 5:27 pm

kayuaran wrote:subhanallah . maha suci allah yang menjadikan

GARAM juga daripada laut. seperti dalam kitab perubatan Islam, untuk penyakit dari laut maka untuk keluarkannya dari badan/merawatnya sumber adalah dari laut juga iaitu menggunakan air garam. Antaranya:

1) Penyakit Gaut - timbus anggota badan @ bahagian yang bengkak dengan pasir laut (tepi pantai) 1-2 jam kemudian mandi air laut.

2) Kalau duk di bandar tiada laut @ pantai - goreng 1-2 genggam garam kasar sampai kekuningan kemudian tuam/tungku di bahagian yang bengkak/sakit. Garam tu dibungkus dengan kain dahulu.

3) Guna cara yang sama seperti di atas untuk penyakit lengoh-lengoh sendi, sakit kepala, senggugut. Kalau astma/lelah tuam di tapak kaki.

4) Elak mabuk semasa perjalanan dengan meminum madu dan secubit garam @ air suam dan secubit garam sebelum memulakan perjalanan.

5) Mengembalikan tenaga untuk orang yang bekerja berat spt. bertani, bersukan dll - amalkan minum air suam dan sedikit garam.

6) Cuci perut - minum air suam dan satu butir garam kasar, diminum diwaktu pagi.

Subhanallah, maha Suci Allah yang menjadikan sekelian alam dengan sesempurna kejadian. Wallahualam

maniseh.madoria
Committee

Posts : 156
Points : 147
Join date : 23/12/2009
Age : 53
Location : wangsa maju setapak

http://manisehm@yahoo.com

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Rizz38 on Tue Jul 27, 2010 6:45 pm

Salam,

Subhanallah...........keagungan khaliq.

Rizz38

Posts : 148
Points : 150
Join date : 06/05/2010

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by rosparokik on Wed Jul 28, 2010 12:19 am

Mr Mama wrote:HEEEE........ LAMA HILANG TUAN KITA NI.......... MLM NI TIMBUL............ YESSSSSSSSSS ......... AHAD TURUN TRMERLOH...????


kalau jam dua tak sempat boss......kerja habis jam 3.30 hari tu.....haru biru.....jumaat ni cadang nak ke sana....ada pulak jemputan bagi pangkat kat anak buah....kompani C....tension ni.....lama tak jumpa geng geng CEC.....kalau lewat sampai hari ahad....nanti besok kena duty lagi.....lotih den......kalau boss turun dari kuantan ke chukai sebelum ahad ni....roger teman.....

rosparokik

Posts : 290
Points : 286
Join date : 20/10/2009
Age : 46
Location : Kemaman, Terengganu

http://www.dcl.com.my/

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by zainal on Wed Jul 28, 2010 7:34 am

rosparokik wrote:
Mr Mama wrote:HEEEE........ LAMA HILANG TUAN KITA NI.......... MLM NI TIMBUL............ YESSSSSSSSSS ......... AHAD TURUN TRMERLOH...????


kalau jam dua tak sempat boss......kerja habis jam 3.30 hari tu.....haru biru.....jumaat ni cadang nak ke sana....ada pulak jemputan bagi pangkat kat anak buah....kompani C....tension ni.....lama tak jumpa geng geng CEC.....kalau lewat sampai hari ahad....nanti besok kena duty lagi.....lotih den......kalau boss turun dari kuantan ke chukai sebelum ahad ni....roger teman.....
sampai temerloh tu, calling calling le. aku belanja ikan patin. insyallah petang ada le. pagi pergi sungai menjala ikan patin... he he he

zainal

Posts : 498
Points : 497
Join date : 17/11/2009

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Mr Mama on Wed Jul 28, 2010 9:54 am

menjala sungai dalam laut ke??????????????????

Mr Mama
President
President

Posts : 17743
Points : 18401
Join date : 30/07/2009
Age : 55
Location : CEC 001 StoneCold Hill - 0192625856

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Rizz38 on Wed Jul 28, 2010 1:22 pm

Assalammualaikum...
Doa ku untuk mu...
dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang..

Ya Allah ...
Panjangkanlah umur sahabatku. Kurniakanlah kesihatan yang baik padanya,
terangi hatinya dengan nur pancaran iman. Tetapkanlah hatinya, perluaskanlah rezekinya, dekatkanlah hatinya kepada kebaikan,
jauhkanlah hatinya pada kejahatan, tunaikanlah hajatnya baik hajat dalam agama,dunia dan akhirat ......

Ya Muhaimin ...
Jika dia jatuh hati izinkanlah dia menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu agar tidak terjatuh dia dalam jurang cinta nafsu ...
Jagalah hatinya agar tidak berpaling daripada melabuhkan hatinya pada hati-Mu.
Jika dia rindu, rindukanlah dia pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu.

Ya Allah ...
Jangan biarkan sahabatku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang
menyeru manusia kejalan-Mu.. jika kau halalkan aku merindui sahabatku,
janganlah aku melampaui batas sehingga melupakan daku pada cinta hakiki,
rindu abadi dan kasih sejati hanya untuk-Mu.

Ya Allah ...
kurniakanlah sahabatku kesenangan, ketenangan, kecemerlangan dan hidayah dari-Mu dalam menempuh cabaran serta liku-liku hidup di dunia dan di akhirat kelak ... insya-Allah

Yakinlah segala nikmat yang diperolehi itu datangnya dari Allah SWT.
Walaupun sedikit apakan lagi banyak kita hendaklah sedar semuanya dari Allah SWT.

"Ya Allah, Jadikan seluruh perbuatan kami amal soleh dan
jadikanlah perbuatan itu semata-mata untuk mencapai redhaMU dan
bukan mencari keredhaan orang lain" -- Umar Al-Khattab

Rizz38

Posts : 148
Points : 150
Join date : 06/05/2010

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Bro_Sue on Wed Jul 28, 2010 10:52 pm

saya konfius la tajuk dia nie
dlm sungai ada laut ke atau dlm laut ada sungai......
maklum la tgh2 puasa nie

Bro_Sue
Advisor
Advisor

Posts : 3749
Points : 3893
Join date : 23/03/2010
Location : CEC 015 : Selangor

http://tengai5001.blogspot.com/2009/12/chery-easter-jelajah-patt

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Radenumar on Wed Jul 28, 2010 11:45 pm

Dalam laut ada sungai sebenarnya...yang dok menyelam dalam laut tu bro kzrul la tuh....tengah amik lesen diving untuk advance pulak...hehhehehe

Radenumar

Posts : 9966
Points : 10597
Join date : 30/07/2009
Age : 38
Location : Taman Puncak Jalil

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Mr Mama on Thu Jul 29, 2010 11:08 am

Radenumar wrote:Dalam laut ada sungai sebenarnya...yang dok menyelam dalam laut tu bro kzrul la tuh....tengah amik lesen diving untuk advance pulak...hehhehehe

YANG NAK GI MENJALA IKAN PATIN DLM SUNGAI TU...BRO ZAINAL............... Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

Mr Mama
President
President

Posts : 17743
Points : 18401
Join date : 30/07/2009
Age : 55
Location : CEC 001 StoneCold Hill - 0192625856

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Bro_Sue on Thu Jul 29, 2010 10:29 pm

zulkarnaen wrote:



kalau tgk air bag..... bukan bro kzrul nih..... bro hawauroya
tapi depa tak pakai O2 tank, depa pakai tong NGV jea.....

Bro_Sue
Advisor
Advisor

Posts : 3749
Points : 3893
Join date : 23/03/2010
Location : CEC 015 : Selangor

http://tengai5001.blogspot.com/2009/12/chery-easter-jelajah-patt

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Radenumar on Fri Jul 30, 2010 4:30 pm

Fuhhh...memang jimat la kalau pakai NGV...full tank tuh leh tahan 12 jam tuh non stop...

Radenumar

Posts : 9966
Points : 10597
Join date : 30/07/2009
Age : 38
Location : Taman Puncak Jalil

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Kzrul on Fri Jul 30, 2010 5:59 pm

Hang Tuah puneyr kengkawan yang bertuah.... korang kutuk aku ek..... ini macam punyer dalam kena pakai nitrox..... kalau setakat satu tank nie mau boleh bukak topik baru.... ada kubur kat bawah..... nie mau pakai 4 tank baru sampai....

tapi hari tue aku buat jugak sungai kat laut.... tapi punca dari badan la.... sungei kuning....heheheheheh

Kzrul
Vice President 2
Vice President 2

Posts : 443
Points : 459
Join date : 31/08/2009
Age : 39
Location : Taman Puncak Jalil

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Radenumar on Sat Jul 31, 2010 10:43 pm

hahhahah...kzrul pencemaran dalam laut, buang toksik yang bukan2...mau mati hidupan laut kena toksik tuh...

Radenumar

Posts : 9966
Points : 10597
Join date : 30/07/2009
Age : 38
Location : Taman Puncak Jalil

Back to top Go down

Re: Dalam Sungai ada Laut ?

Post by Sponsored content Today at 5:53 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum