INFORMASI

NO AKAUN CEC
CEC SERVICES

MAYBANK : 562740132182

JAWATANKUASA CEC"KLIK"


CEC HELPLINE
"click"

MOH DOREH WARIGH
PENGUMUMAN"KLIK"

PENDAFTARAN AHLI BARU"KLIK"

SALAM PERKENALAN AHLI BARU"KLIK"

***UTK PERHATIAN CEC TELAH MENGASINGKAN AHLI & BUKAN AHLI DLM FORUM INI.***



CEC HELPLINE
"click"

MOH DOREH WARIGH
CEC Merchandise
CEC EVENT FOR 2013

DECEMBER
12 - 14 DEC 14 => CEOAG14 KELANA RESORT, SEREMBAN

**DETAIL BAGI PENGARAH PROJEK SETIAP AKTIVITI**."KLIK"

Latest topics
» chery easter club BORNEO
Fri Sep 25, 2015 7:55 am by hiysam

» 2,4 chery
Thu May 21, 2015 7:43 am by n@faiz

» Lokasi Kedai Accessories Kereta Yang OK Area Utara
Sun Mar 29, 2015 8:55 pm by mhdhafiz_aljarumi

» masalah2 minor n major CE
Tue Feb 24, 2015 10:51 pm by zolishak

» salam dari saya
Tue Feb 24, 2015 8:30 am by syamfazli

» Power Window problem...
Mon Feb 16, 2015 4:06 pm by mat2

» Salam Kepada Bakal Pelayar Forum CEC & Bakal Ahli Ahli Baru CEC
Mon Feb 16, 2015 8:08 am by syamfazli

» Salam CEC Pantai Timur
Mon Jan 05, 2015 11:52 am by mizan

» SALAM PERKENALAN DARI NILAI
Thu Dec 04, 2014 1:57 am by zam cecnilai

SOROTAN 2012

CEOAG 2012

MAJLIS2 JEMPUTAN CEO
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

Most users ever online was 70 on Tue Oct 05, 2010 3:47 am
Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

CEAOG 2014

12 - 14 DIS 2014 KLANA RESORT, SEREMBAN, N9

Sponsorship :




Dengan Kerjasama :





December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Calendar Calendar


TAHUKAH ANDA ??

View previous topic View next topic Go down

TAHUKAH ANDA ??

Post by Bro_Sam on Sat Feb 12, 2011 2:09 pm

Doktor memberitahu, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak.

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis Painkiller? semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda.. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.
Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang Biasa?ini ke dalam mulut anda.

p/s: serik la aku xnk telan benda ni lagi..apa komen korang.??

Bro_Sam

Posts : 78
Points : 82
Join date : 23/01/2011
Location : (CEC 145) Kulim, Kedah

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by pok din on Sat Feb 12, 2011 5:59 pm

pergh.... parah ni....

pok din

Posts : 1494
Points : 1495
Join date : 03/01/2011
Age : 35
Location : peneng~kelate~terengganu

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by Mr Mama on Mon Sep 05, 2011 7:46 pm

A showroom staff member cleans a Honda Fit car in Tokyo in this June 14, 2011 file photo. Honda Motor Co said on September 5, 2011 it would recall about 960,000 Fit subcompacts and other models globally to repair defects including malfunctioning power window switches. -- Reuters/Kim Kyung-Hoon
Sep 5, 2011 4:25 pm


BAYANGKAN BERAPA BANYAK DI PANGGIL SEMULA........

Mr Mama
President
President

Posts : 17743
Points : 18401
Join date : 30/07/2009
Age : 55
Location : CEC 001 StoneCold Hill - 0192625856

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by bro_jiwa on Mon Sep 05, 2011 10:51 pm

Bro_Sam wrote:Doktor memberitahu, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak.

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis Painkiller? semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda.. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.
Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang Biasa?ini ke dalam mulut anda.

p/s: serik la aku xnk telan benda ni lagi..apa komen korang.??

btl gak ni....tp klu kte mngmbil mngikut dos yg ditetapkn...ia xakn mninggal kesan kt dlm badan kte...

tp klu was2..cri ler alternativ lain...ubtan cina, mcm bro sam kte ckp td ker....

klu sakit pening ckit2 2,,jgn ajar mkn panadol,,,,bw2 brehat, tido ker..... affraid

bro_jiwa

Posts : 1079
Points : 1090
Join date : 08/02/2011
Location : CEC 075 Kuantan 013-9885676/9985676

Back to top Go down

Kenapa Umat Islam Sembah Ka'abah?

Post by kalam on Wed Oct 05, 2011 1:15 pm


Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak……

Missionary : Mengapa orang Islam, dia sembah kotak hitam ?

Pendakwah : Salah tu bro. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam.

Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap ke Kaabah, satu kotak berwarna hitam ? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah ?

Belum sempat pendakwah menjawab …. Handphone N95 missionary berbunyi ….. Missonary menjawab panggilan telefonnya …. Pendakwah sabar menanti ….. Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia merenung kepada Pendakwah …. Pendakwah tersenyum ….

Missionary : Mengapa tersenyum ? Bila awak hendak jawab soalan saya ?

Pendakwah : Erm … perlukah saya menjawab soalan awak ?

Missionary : Awak tak ada jawapan ?

Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya dapati awak kurang siuman.

Missionary : Mengapa awak caka begitu ?

Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan tersenyum seorang diri. Dan awak mencium handphone tu sambil cakap “I love you mom” …

Missionary : Saya bukan cakap seorang diri. Saya bercakap dengan emak saya. Dia yang telefon saya tadi.

Pendakwah : Mana ada emak awak. Saya tak nampak pun emak awak.

Missionary : Emak saya di Penang. Dia telefon saya, saya jawab gunakan telefon. Apa masalahnya ? (Nada suara Missionary semakin tinggi dan marah). Takkan itu pun awak tak boleh hendak fikir ?

Pendakwah : Boleh saya tengok handphone awak ?

Missionary menghulurkan N95nya kepada Pendakwah. Pendakwah mengambi N95 tersebut….. Pendakwah membelek-belek N95 tersebut …. Pendakwah menggooncang-goncang N95 tersebut sambil mengetuk-ngetuk N95 tersebut ke muka meja … Lantas …. Pendakwah menghempaskan sekuat hati N95 tersebut ke lantai ….. bersepaiiiiiiiiii …..

Merah padam muka Missionary menahan marah.

Pendakwah merenung muka Missionary sambil tersenyum ….

Pendakwah : Mana emak awak ? Saya tengok tak da pun. Saya pecahkan handphone ni pun tak da emak awak dalam handphone.

Missionary : MENGAPA AWAK NI BODOH SANGAT ? Teknologi komunikasi sudah maju. Kita boleh berhubung jarak jauh menggunakan talian telefon dan teknologi wireless. Awak tak guna otakkah ?

Pendakwah : Alhamdulillah (sambil tersenyum) …. Begitu juga halnya dengan ALLAH. Umat Islam menyembah menghadap Kaabah, bukan bermakna umat Islam menyembah Kaabah. Tetapi umat Islam menyembah atas arahan ALLAH. ALLAH mengarahkan umat Islam untuk sembahyang, kena menghadap Kaabah. Ini juga bukan bermakna ALLAH itu ada dalam Kaabah.

Begitu juga dengan awak dan telefon. Emak awak menelefon awak menggunakan handphone Nokia N95, ini bukan bermakna emak awak ada dalam N95 tu. Tetapi Syarikat telekomunikasi menetapkan peraturan, kalau hendak cakap dengan emak melalui telefon kena dail nombor awak, barulah talian akan bersambung antara awak dan emak awak, dan awak boleh berbual melalui N95 walaupun emak awak tiada dalam handphone tu.

Kemudian Pendakwah bangkit dari kerusinya, mengeluarkan wallet, dan menghulurkan RM 1500 kepada Missionary … Nah ini duit untuk awak beli N95 yang baru …. Pendakwah terus meninggalkan Missionary yang masih kelihatan confuse …. Mungkin dia bingung. Bingung kerana Islam mempunyai jawapan kepada segala persoalan berbanding agamanya ……

kalam
East Coast Leader 2
East Coast Leader 2

Posts : 1190
Points : 1201
Join date : 12/04/2011
Age : 37
Location : CEC 192 Dungun, Terengganu

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by mry on Thu Oct 06, 2011 11:22 am

Esok Budget 2012 dibentangkan oleh kerajaan memerintah.

Semalam budget telah dibentangkan oleh Pakatan Rakyat..

Agak-agaknyalah... cukai boleh turun kaaa? Ramai dok bincang pasal cukai? (lihat sini LINK)
http://mylifeinvest.blogspot.com - Pasal Cukai Budget 2012

Cukai Jalan @ Road Tax CE setahun 2.0 RM365.00... isshhhh kalau kereta 1.6 baru RM90.00..


mry

Posts : 169
Points : 171
Join date : 18/09/2011
Location : CEC 260 : Bangi - Kota Bharu - Bagan Serai

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by thewpking on Thu Oct 06, 2011 12:36 pm

mry wrote:Esok Budget 2012 dibentangkan oleh kerajaan memerintah.

Semalam budget telah dibentangkan oleh Pakatan Rakyat..

Agak-agaknyalah... cukai boleh turun kaaa? Ramai dok bincang pasal cukai? (lihat sini LINK)
http://mylifeinvest.blogspot.com - Pasal Cukai Budget 2012

Cukai Jalan @ Road Tax CE setahun 2.0 RM365.00... isshhhh kalau kereta 1.6 baru RM90.00..


Harap2 cukai jln CE dpt diturunkan. Ringan sikit beban CEO sekalian, maklumlah sekarang semua barang mahal2 belaka....

thewpking

Posts : 24
Points : 29
Join date : 15/08/2011
Location : Kelana Jaya

http://www.thewpking.com

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by mry on Thu Oct 06, 2011 11:01 pm

Assalamualaikum w.b.t.,

Pengasas Apple Steve Job meninggal... hebat juga dia nih... sampai ada orang kita yang nangis dan kelam kabut...

Meremang bulu roma dengar lagu "last breath:> klik kat siniSteve Job - Last Breath


Last edited by mry on Thu Oct 06, 2011 11:10 pm; edited 1 time in total

mry

Posts : 169
Points : 171
Join date : 18/09/2011
Location : CEC 260 : Bangi - Kota Bharu - Bagan Serai

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by bro_jiwa on Thu Oct 06, 2011 11:10 pm

HUHU CMTULER BRO...GAJI MYBE AKAN NAIK....MYBE JUGA KUATKUASA BLN 1....TP SLPS BLNJAWAN ESOK CONFIRM BRG2 AKN NAIK SLOW2 JIKA NAJIB LULUS KNAIKAN GAJI YG DI UAR2KN...BSIAP LER KTE... Evil or Very Mad

bro_jiwa

Posts : 1079
Points : 1090
Join date : 08/02/2011
Location : CEC 075 Kuantan 013-9885676/9985676

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by mry on Thu Oct 06, 2011 11:15 pm

bro_jiwa wrote:HUHU CMTULER BRO...GAJI MYBE AKAN NAIK....MYBE JUGA KUATKUASA BLN 1....TP SLPS BLNJAWAN ESOK CONFIRM BRG2 AKN NAIK SLOW2 JIKA NAJIB LULUS KNAIKAN GAJI YG DI UAR2KN...BSIAP LER KTE... Evil or Very Mad

Tahniah leaa orang government, gaji dikhaborkan akan naik (adjustment 8-15%)... Heh!5 nampak gayo general election tak lama...

Hu!2 Huuuuuu!5 kawe kerja swasta ni teriak besar leaa... nampok gayo banyok laaa kos naik nih.. yurae skolah anok naik... petrol naik gamoknya... Waaaa!

mry

Posts : 169
Points : 171
Join date : 18/09/2011
Location : CEC 260 : Bangi - Kota Bharu - Bagan Serai

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by syamfazli on Thu Oct 06, 2011 11:19 pm

mry wrote:
bro_jiwa wrote:HUHU CMTULER BRO...GAJI MYBE AKAN NAIK....MYBE JUGA KUATKUASA BLN 1....TP SLPS BLNJAWAN ESOK CONFIRM BRG2 AKN NAIK SLOW2 JIKA NAJIB LULUS KNAIKAN GAJI YG DI UAR2KN...BSIAP LER KTE... Evil or Very Mad

Tahniah leaa orang government, gaji dikhaborkan akan naik (adjustment 8-15%)... Heh!5 nampak gayo general election tak lama...

Hu!2 Huuuuuu!5 kawe kerja swasta ni teriak besar leaa... nampok gayo banyok laaa kos naik nih.. yurae skolah anok naik... petrol naik gamoknya... Waaaa!

election jangan pada 9~11 DEC sudah......

syamfazli
Northern Leader 1
Northern Leader 1

Posts : 1064
Points : 1101
Join date : 23/06/2010
Age : 39
Location : TIKAM BATU, SUNGAI PETANI, KEDAH (CEC064)

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by bro_jiwa on Thu Oct 06, 2011 11:26 pm

NAIK CKIT CKPLAH BRO..200-300..ALHMDLLAH....TP CMNA PUN DUIT MMG X AKAN CKP KLU XPNDAI HNDLE....BAIK GAJI CKIT TP ADA KEBERKATANNYA DRI GAJI BYK TP XBERKAT...KER GUANA BRO....KEBERKATAN YG WAT RZEKI MLIMPAH RUAH....INSYALLAH albino

bro_jiwa

Posts : 1079
Points : 1090
Join date : 08/02/2011
Location : CEC 075 Kuantan 013-9885676/9985676

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by bro_jiwa on Thu Oct 06, 2011 11:29 pm

mry wrote:Esok Budget 2012 dibentangkan oleh kerajaan memerintah.

Semalam budget telah dibentangkan oleh Pakatan Rakyat..

Agak-agaknyalah... cukai boleh turun kaaa? Ramai dok bincang pasal cukai? (lihat sini LINK)
http://mylifeinvest.blogspot.com - Pasal Cukai Budget 2012

Cukai Jalan @ Road Tax CE setahun 2.0 RM365.00... isshhhh kalau kereta 1.6 baru RM90.00..


MUDAH2HAN CMTULER BRO....2.0 RM365. 2.4 730....HUHU 2K GAK NK KENA PREPARE.....

bro_jiwa

Posts : 1079
Points : 1090
Join date : 08/02/2011
Location : CEC 075 Kuantan 013-9885676/9985676

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by mry on Thu Oct 06, 2011 11:43 pm

bro_jiwa wrote:NAIK CKIT CKPLAH BRO..200-300..ALHMDLLAH....TP CMNA PUN DUIT MMG X AKAN CKP KLU XPNDAI HNDLE....BAIK GAJI CKIT TP ADA KEBERKATANNYA DRI GAJI BYK TP XBERKAT...KER GUANA BRO....KEBERKATAN YG WAT RZEKI MLIMPAH RUAH....INSYALLAH albino

Yang tak tahae tu bila petrol harga naik.... kos service dan spare part kereta jugak naik....

mry

Posts : 169
Points : 171
Join date : 18/09/2011
Location : CEC 260 : Bangi - Kota Bharu - Bagan Serai

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by mat yie red on Fri Oct 07, 2011 12:41 am

bro_jiwa wrote:NAIK CKIT CKPLAH BRO..200-300..ALHMDLLAH....TP CMNA PUN DUIT MMG X AKAN CKP KLU XPNDAI HNDLE....BAIK GAJI CKIT TP ADA KEBERKATANNYA DRI GAJI BYK TP XBERKAT...KER GUANA BRO....KEBERKATAN YG WAT RZEKI MLIMPAH RUAH....INSYALLAH albino

bro jiwa... kawe raso kawe kenal la demo.. muko mcm kenal.. demo ore gua muse ko?

mat yie red

Posts : 209
Points : 227
Join date : 03/09/2011
Age : 33
Location : CEC 249 - MUSANG KING - IPOH MALI - (010-7130717)

http://hairiayu.blogspot.com

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by poketah on Fri Oct 07, 2011 12:53 am

yang turun hujan aje bro....hahahahaha....kite kena ingat bila harga naik, harga susah nak turun.....effect drp minyak naik RM2.80 dlu pun masih lg x settle sebab macam2 harga naik pada masa tu tp bila harga mnyk kembali turun tp harga RM1.90/ltr harga barang still lg harga pada masa dulu (oil- RM2.80/ltr) .....so kite kena trima hakikat kos hidup sentiasa bertambah....

poketah

Posts : 77
Points : 80
Join date : 05/05/2011
Age : 47
Location : CEC 219 Kg Bandar Dlm Sentul/Bandar Tasik Puteri, Rawang (Azam-0165510017)

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by mat yie red on Sat Oct 08, 2011 9:13 pm

Stres dan Akibatnya

Keadaan atau masa yang menimbulkan stres selalu berlaku. Perkara ini tidak dapat dielakkan memandangkan gaya hidup di dunia moden yang serba pantas ini.

Adakah anda tahu mengenai pelbagai kesan stres ke atas sistem tubuh kita? Ia boleh merosakkan beberapa sistem. Ia malah mampu melemahkan tubuh kita hingga ke satu tahap di mana sistem imun berputus asa.

Daripada hanya membaca maklumat ini begitu sahaja, adalah penting untuk kita mengambil pendirian. Buatlah keputusan untuk membuat apa saja yang terdaya untuk mengurangkan kesan buruk stres. Stres boleh membunuh, justeru jangan biarkan ia membunuh anda atau orang yang anda sayangi. Individu yang mengalami stres sentiasa kehilangan tenaga yang diperlukan untuk menjalani kehidupan seharian. Jika ini berlaku, ianya boleh menyemai sikap negatif dalam kehidupan mereka. Kemurungan akan berlaku dan mencetuskan kesan negatif kepada kehidupan individu berkenaan.

Kegagalan menangani stres juga boleh membawa kesan buruk ke atas kesihatan seseorang. Lazimnya sistem imun dapat mempertahankan tubuh dari penyakit. Namun begitu, stres boleh melemahkan sistem imun. Jika ini berlaku, individu berkenaan akan lebih mudah mendapat penyakit berbahaya seperti kanser dan masalah jantung. Pada masa yang sama, jika dia sedang berhadapan dengan masalah kesihatan, ianya boleh memburukkan lagi keadaan.

Umum mengetahui penyakit jantung merupakan penyebab kematian nombor satu di dunia. Sebahagian dari simptom atau pertanda penyakit jantung mempunyai kaitan dengan stres. Peningkatan tekanan darah yang mendadak dan debaran jantung berterusan adalah antara tanda-tandanya. Berasaskan fakta-fakta tersebut, adalah penting untuk seseorang untuk berbuat sesuatu sekiranya mereka mendapati diri mereka tidak berupaya menangani stres. Mereka perlu mengatasi masalah tersebut secepat mungkin untuk mengelakkan diri dari menjadi mangsa stres yang boleh membunuh.

Cara Mudah untuk Mengatasi Stres

Ada beberapa langkah yang perlu diambil untuk mengelakkan kesan buruk stres. Dengan mengamal langkah-langkah berikut, risiko untuk mendapat kesan buruk stres dapat dikurangkan.

1. Pemakanan yang Betul

Makan makanan yang betul membantu kita menghadapi cabaran kehidupan seharian. Pastikan anda tidak terlupa untuk makan pada waktu makan agar anda mempunyai tenaga yang cukup untuk melaksana tugas seharian. Pada masa yang sama, mengambil diet yang seimbang akan menjamin tubuh mendapat zat makanan yang diperlukan. Justeru pastikan anda mengambil makanan yang menyumbang kepada kesejahteraan anda. Ambil protein, vitamin B (B6 dan B12), asid folik dan mineral.

2. Jangan Membebankan Diri

Kadangkala seseorang itu terlalu bercita-cita tinggi dan terlupa akan kemampuan diri. Justeru penting untuk kita mengelak diri dari mengambil tugas lebih dari yang mampu dilaksanakan. Laksanakan tugas sedikit demi sedikit. Pecahkan tugas yang besar kepada beberapa tugas kecil yang boleh diselesaikan dalam tempoh yang lebih pendek. Dengan cara ini, ia akan meringankan beban tubuh dan minda kita.

3. Berehat

Jika anda selalu sibuk dan tidak cukup tidur, fikir semula baik-baik. Badan kita perlu rehat selepas bekerja untuk beberapa ketika. Justeru jangan biarkan seminggu berlalu tanpa rehat dan tidur yang nyenyak. Cubalah ambil cuti selepas melaksana beberapa siri tugas berat. Mendengar musik klasik yang baik atau mengambil masa untuk bersendirian dan merehatkan minda akan membantu kita dalam jangka masa yang panjang.

4. Berinteraksi dengan Famili dan Rakan

Adalah bagus menjadi seorang yang kuat kerja. Namun begitu jangan lupa, sebagai seorang manusia kita memerlukan sokongan orang di sekeliling kita. Pastikan anda meluangkan masa untuk melakukan aktiviti masa lapang bersama famili dan juga rakan-rakan. Ini akan menghilangkan sebarang kerungsingan yang bermain di minda. Dalam masa yang sama ianya akan menolong anda membina pandangan positif apabila anda kembali bertugas.

Stres sebenarnya boleh membunuh tetapi ianya tidak perlu begitu. Penting untuk seseorang itu mempunyai kawalan ke atas kehidupannya. Lindungi diri dan kesihatan dengan mengamalkan langkah-langkah yang akan membantu mengurus stres dengan baik.
Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

mat yie red

Posts : 209
Points : 227
Join date : 03/09/2011
Age : 33
Location : CEC 249 - MUSANG KING - IPOH MALI - (010-7130717)

http://hairiayu.blogspot.com

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by Mat Fay on Mon Dec 05, 2011 10:26 am

GERHANA BULAN PENUH 10 DISEMBER 2011
kgmokkan

Pada10 Disember 2011 ini, kita akan dapat menyaksikan fenomena Gerhana Bulan Penuh strong sekali lagi. Kali terakhir rakyat Malaysia dan di rantau Asia Tenggara menyaksikan fenomena gerhana seperti ini ialah pada bulan Jun 2011 lepas. Fenomena ini akan berlaku pada waktu puncak, iaitu sebaik sahaja matahari terbenam dan berlarutan sehingga ke lewat tengah malam.
Tidak seperti gerhana yang lepas, yang mana ia berlaku lewat tengah malam sehingga ke matahari terbit keesokan paginya, gerhana kali ini dijangka dapat disaksikan dengan mudah oleh orang ramai. Fasa gerhana ini akan bermula pada jam 7.31 petang. Namun apabila bulan mula menghampiri kawasan bayang-bayang bumi yang lebih gelap, dikenali sebagai umbra, barulah kesan gelapnya mudah kelihatan, iaitu sekitar jam 8.30 malam.

Bulan akan berada di dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya (fasa gerhana penuh) pada jam 10.05 malam sehingga 10.57 malam. Kemudian ia akan keluar sepenuhnya daripada bayang-bayang umbra pada jam 12.18 tengah malam.Waktu setiap fasa gerhana boleh dirujuk seperti di bawah (kiraan Skymap Pro Cool

Moon enters penumbra: 2011 Dec 10 19:31:37
Moon enters umbra: 2011 Dec 10 20:45:11
Start of totality: 2011 Dec 10 22:05:29
Maximum eclipse: 2011 Dec 10 22:31:36
End of totality: 2011 Dec 10 22:57:45
Moon leaves umbra: 2011 Dec 11 00:18:04
Moon leaves penumbra: 2011 Dec 11 01:31:30

Waktu di atas merupakan waktu tempatan (Malaysia). Ia adalah sama sahaja jika anda berada di Semenanjung, Sarawak atau Sabah. Cuma yang berbeza ialah ketinggian Bulan di langit. Semakin anda berada ke arah timur Malaysia, semakin tinggi kedudukan Bulan pada satu-satu fasa gerhana itu.

Di bawah ialah laluan bulan ketika ia bergerak di dalam bayang-bayang umbra dan penumbra bumi. (credit to F. Espenak, NASA’s GSFC eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html)


Di bawah ialah peta dunia yang menunjukkan kawasan mana yang boleh lihat fenomena gerhana kali ini. (credit to F. Espenak, NASA’s GSFC eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html)

Jika anda terlepas gerhana kali ini, anda terpaksa menunggu sehingga 10 Okt 2014 untuk Gerhana Penuh Bulan yang boleh dilihat dari Malaysia. Itupun anda hanya dapat lihat separuh sahaja, iaitu Bulan sudahpun TAMAT fasa gerhana sepenuhnya ketika ia terbit di waktu Maghrib (di Kuala Lumpur). Gerhana Penuh seterusnya ialah 4 Apr 2015 dan itupun anda dapat lihat separuh sahaja, iaitu Bulan sedang memasuki fasa gerhana penuh ketika ia terbit.

Oleh itu jangan lepaskan peluang menyaksikan KESELURUHAN fasa Gerhana Bulan Penuh pada bulan Disember nanti.-SOURCE

Mat Fay

Posts : 764
Points : 783
Join date : 23/09/2011
Age : 40
Location : Pdg Temusu SP,Kangar,Jitra(CEC274)

Back to top Go down

Re: TAHUKAH ANDA ??

Post by Sponsored content Today at 3:48 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum